. | |||||||||||||||||||||
De første fyr og deres betydning Af Poul M. Sonne . |
|||||||||||||||||||||
Hvis du for 500 år siden kunne have set jorden fra rummet ville byer og landsbyer have set næsten så mørke ud som egetræskovene. - Jane Brox i Brilliant . |
|||||||||||||||||||||
Til højre: Bishop Rock fyrtårnet står på en klippe, der er 46 m lang og 16 m bred og er den mindste ø med en bygning i verden (Guinness Book of Records). Den ligger 4 miles (6,4 km) vest for Scillyøerne, England. Photo courtesy of Gibson's of Scilly. . Vippefyret ved Knudshoved Fyr. Rekonstruktion af vippefyret fra 1727. |
|||||||||||||||||||||
Fyr fandtes allerede i oldtiden i Middelhavet. Det kendteste af disse var Faros ved indsejlingen til Alexandria i Egypten. Fyrtårnet, der betegnedes som et af verdens vidundere, var efter arabernes oplysning 147 meter højt med en statue af guden Zeus på toppen. Indvielsen fandt sted under Ptolemæus den Andens regeringsår i 283 f.Kr. På toppen brændte et bål og om dagen styrede søfolkene deres skibe efter røgsøjlen og om natten efter flammens skær. I ca. 1700 år ledte fyrtårnet søfolkene sikkert i havn ved Alexandria. Et jordskælv i 1375 fik fyrtårnet til at styrte i havet. Et af verdens mest besejlede farvande er Den engelske Kanal. Herigennem går ruten til og fra mange europæiske havne. Den vestlige indsejling til Kanalen med Lands End og de udenfor liggende Scillyøer er det første land indkomne skibe fra Atlanten møder. Disse farvande var i gamle dage så frygtede, at nogle kaptajner holdt sig så meget over mod den franske kyst, at de strandede der. Nøjagtig hvor mange skibe, der er gået ned, vil aldrig blive kendt. Der er nævnt tal på op til 200 vrag i løbet af de sidste 150 år; andre nævner 71 mellem 1878 og 1927.Begge tal er underdrevne. Andre hundreder strandede ved Lands End og deromkring. Vestligst af Scillyøerne ligger Bishop-klippen og her påbegyndtes bygning af et 40 meter højt fyr i 1848. Det blev ødelagt af en storm i 1850. Det var en åben jernkonstruktion. I 1852 begyndte man forfra: Denne gang med store granitblokke. Da fyret stod færdigbygget og blev tændt den 1.september 1858 havde det en højde på 110 fod (ca. 37 m) over højvandsmærket og havde en synsvidde på 14 sømil (ca. 27 km). Der var tre fyrpassere til at vedligeholde flammen. Deres job var ikke misundelsesværdigt. . |
|||||||||||||||||||||
Erik Priis Rasmussen (1924-2010) var uddannet maskinmester og virkede som fyrassistent i Svaneke fra 1951 - 1960. I 1973 afløste han Jens Peter Jakobsen som fyrmester og forvalter på Christiansø. Han ses her ved Christiansø's Fresnellinse. Han blev pensioneret i 1994. Foto: Fotograf ukendt. |
|||||||||||||||||||||
Hvad udviklingen af kunstigt lys angår, kom gennembruddet omkring 1784, da en svejtsisk videnskabsmand - Francois-Pierre Ami Argand - konstruerede en lampe, der brændte ved olie. For søfarende var Argandlampen uvurderlig. Et fyrtårn udstyret med en parabolsk reflektor gav ikke kun mange gange det lys som de gamle lamper gav, men lyset viste sig roligere og til at stole på. Brugen af Argandlamper betød, at et enkelt af de kraftigste lys i 1819 oversteg den samlede lysstyrke fra al navigation siden 1780. Den største opfindelse, som bruges den dag i dag, var dog stadig på vej. I 1819 konstruerede en fransk fysiker ved navn Augustine-Jean Fresnel et lyshav med en lampe omkranset af glasprismer (Fresnellinsen) der samlede og bøjede lyset til en klar smal stribe. (Fig. 2)Når hans fyrlinse blev anbragt omkring 100 fod (ca. 32 m) over havets overflade, kunne lyset ses 20 sømil (ca.40 km). Eddystone fyret, beliggende 9 sømil (ca. 17 km) fra den engelske sydkyst, udsender nu lys, der svarer til 570.000 stearinlys. . De hjemlige forhold I 1747 fik Danmark sit første grundmurede fyrtårn på Skagen. Fyrdirektør Poul Løwenørn fik opsat et blinkfyr på Christiansø efter forbillede af et, der var opført i Marstrand i 1781 og konstrueret af svenskeren Jonas Norberg. Det var en Argandlampe. Fyret på Christiansø blev tændt den 1. oktober 1805 som det første blinkfyr herhjemme. Da havde Hammeren allerede tre år før (1802) - som det første - fået opført et lukket kulfyr. Dueodde fik sit fyr i 1880. . |
|||||||||||||||||||||
Arkitekt Knud V. Barfoed's tegninger af Svaneke Fyr. Foto: Farvandsvæsenet. |
|||||||||||||||||||||
Svaneke Fyr Den stranding, der gav anledning til opførelse af et fyr ved Svaneke, var strandingen af skonnerten Louise & Helene af Newarp ved Stettin, Polen. På rejse til Gudhjem med en ladning rug (70 tons) strandede hun på Hullenakke nær Svaneke havn tidlig om morgenen den 27. marts 1914 med pålandsvind og tåge. Skibet, der var på 50 bruttotons og 38.97 netto, var bygget i Barth, Tyskland i 1898 og førtes af kaptajn Albert Ewe. Ligene af den tre mand store besætning blev senere fundet og begravet på Svaneke kirkegård.
Byrådet svarede Ja og arkitekt Knud V. Barfoed blev bedt om at udarbejde tegninger.(Fig. 4a og 4b) Det blev bygmester Otto Bertelsen, der fik entreprisen på tårnet og bygmester Munch, Nexø fik entreprisen på at opføre to funktionærboliger. Tårnet med maskinhus skulle koste 28.000 kr. og boligerne 35.000 kr.. Kontrakten mellem fyrdirektør H. W. Ravn og Otto Bertelsen om bygning af fyret blev underskrevet 20. februar 1918. Soklen til tårnet blev et kvadrat på 5x5 meter af hugget granit medens resten af tårnet blev opført i sandsten fra Nexø. Tårnet blev 15 meter højt. Den 15. januar 1920 tændtes et midlertidigt Blaugasfyr, anbragt på platformen udenfor lanternen. Svaneke havde allerede i 1909 fået elektrisk lys. Den 1. august 1920 tændtes fyret, som var et anduvningsfyr med et 3´ordens linseapparat med 55 mm linse. Flammens højde var 20 meter og lysevnen 26 sømil (ca. 50 km). Synsvidden var 14 sømil (ca. 27 km) og karakteren var to blink hvert 30 sekund. Tågesignal: Sirene med motordrift, to stød hvert minut. . |
|||||||||||||||||||||
Maskinrummet med to stk. "Gamma"-motorer. Foto: Farvandsvæsenet. |
|||||||||||||||||||||
Som den første fyrmester ansattes Niels Peter Johansen (1872-1935) født i Odense den 12. juli 1872. Han havde styrmandseksamen fra 1894 og sejlede en tid med Fyr - og Vagervæsenets damper C.F. Grove. Alle fyrmestre var enten maskinmestre eller navigatører. Han blev fyrmester på Hammerodde fyr 1. oktober 1911, ved Dueodde syd fyr den 1. juni 1916 og ved Svaneke fyr den 1. oktober 1919. I sin embedsperiode var han revisor for Svaneke kommune. Samtidig med fyrmesteren ansattes to fyrpassere, Harald Anton Christiansen og Hans Andreas Jørgensen. Den 25. april 1919 ankom C.F. Grove til Svaneke med maskinerne til fyret. Det var to totakts råoliemotorer på ca. 20 HK. fra motorfabrikken "Gamma A/S" i Frederikshavn. . |
|||||||||||||||||||||
Svaneke Fyr en vinteraften. Foto: Kjeld Brandt, Svaneke. |
|||||||||||||||||||||
Niels Peter Johansen (1872-1935) blev Svanekes første fyrmester. Han kom fra Dueodde Fyr og døde i embedet. Han blev afløst af Jens Peter Jensen. Foto: Dansk Fyrblad. |
|||||||||||||||||||||
Fyrmester Sven Helge Dyrbye Grumsen (1923-1999) blev Svanekes sidste fyrmester. Han var fyrmester fra 1961 til fyrets automatisering i 1972, hvorefter han forflyttedes til Hammerodde Fyr, men blev dog boende i Svaneke til 1976. Foto: Johannes Hammer, Svaneke. |
|||||||||||||||||||||
20 HK Lister motor | |||||||||||||||||||||
Kompressor
. |
|||||||||||||||||||||
Michael Thunbergs smukke foto af Svaneke Fyr. Foto: Michael Thunberg, Allinge. . |
|||||||||||||||||||||
Lysthuset ved Henrik Hansensgade 15, Svaneke med kopi af galionsfiguren fra skonnerten "Louise og Helene". Foto: Søren Lindgaard, Svaneke. . |
|||||||||||||||||||||
Efter at Svaneke fyr var opført i 1918/19 skal vi helt frem til 1929, før der igen sker strandinger i nærheden af Svaneke. Det var den norske damper Skolma, der den 16. januar 1929 strandede mellem Ypnasted og Bølshavn i en snestorm fra øst på rejse fra Riga, Letland til Manchester, England med en ladning træ. Strandingen skyldtes, at 2. styrmand, da han blev afløst ved vagtskifte af 1. styrmanden, havde sagt, at man havde Hammerodde fyr om bagbord, medens det i virkeligheden var Svaneke fyr. Svaneke fyr blev således i stedet for at forhindre strandinger skyld i en. Alle besætningsmedlemmer blev bragt i land af folk fra Svaneke redningsvæsen (se Jul på Bornholm 2010). Siden har ingen alvorlige strandinger fundet sted ved Svaneke. Ved daværende havnefoged Jens Julius Hansens hus i Henrik Hansensgade 15 opførtes et lysthus mod Østergade af brædder fra Skolmas bestiklukaf (lukket navigationshus). Galionsfiguren fra Louise & Helene prydede huset i mange år. I 2010 er et nyt hus opført og en kopi af galionsfiguren er opsat. På et tidspunkt under 2. verdenskrig (1941) beordrede tyskerne fyret slukket (der var altid to tyskere på vagt på fyret), da de troede, at amerikanske bombemaskiner brugte fyret som pejleobjekt ved bombetogter over Nordtyskland. Slukningen af fyret medførte, at en tysk dampfisketrawler Gisela strandede nedenfor fyret den 17. november 1941. Den blev bragt flot af Switzer den 20. november 1941. . |
|||||||||||||||||||||
Luftfoto af Svaneke Fyr.Foto: Kjeld Brandt, Svaneke. . |
|||||||||||||||||||||
I 1935 døde Niels Peter Johansen i embedet og blev afløst af Jens Peter Jensen, født i Tikøb. Han kom hertil fra Romsø fyr. Han sad i Svaneke byråd i 1943-46 og 1946-50 valgt af de konservative. I 1935 ændredes tågesignalet til fire stød pr. minut. Fra 1938 har Svaneke fyr været det nordlige formærke til den målte mil mellem Svaneke og Grisby. "Den målte mil" var en opmålt distance på nøjagtig en sømil (= 1852 meter) mellem Svaneke og Aarsdale. Her kunne skibene kontrollere deres fart ved forskellige motoromdrejninger. Stedet var valgt på grund af den store vanddybde (50 m). I 1942 ændredes fyrkarakteren til to blink hvert 30 sekund, og samtidig øgedes lysevnen fra 20 til 23 sømil (fra 40 til 45 km). I 1946 blev en ny trykluftbeholder anbragt udenfor fyret. I 1949 gik Svaneke kommune fra jævnstrøm til vekselstrøm, hvorpå fyrets elektriske motor for rotation ombyttedes med en vekselstrømsmotor. I 50´erne installeredes en ny Lister motor à 22 HK. Nu kunne fyret sælges til andre formål. Tårnet er dog erklæret bevaringsværdigt, og dets ydre må således ikke ændres. . |
|||||||||||||||||||||
Foto: Kjeld Brandt
. |
|||||||||||||||||||||
Poul M. Sonne fotograferet på Svaneke Fyr i efteråret 2011 af Betty Mogensen.
. Svanekes fyrmestre: . Tak til: . Kilder: . |
|||||||||||||||||||||